ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
در واقع وب ۲ چیزی بیشتر از یک اسم نیست!!! اسمی که تیم اوریلی روی نسل جدیدی از دات کام های شبیه هم گذاشت. چیزی که این سایتها را شبیه هم می کرد نه یک تکنولوژی خاص یا یک استاندارد جدید، که شباهت هایی در استفاده از همان ابزارها و استانداردهای قدیمی بود. سایتهای وب دویی نگاهشان را به ابزار وب عوض کرده بودند.........
• معماری سرویس گرا و مدل توزیع نرم افزار SaaS و میزبانی سرویس ها: در این مدل بجای آنکه کاربر بابت خرید نرم افزار پول بدهد، پول را بابت استفاده از آن می دهد. سرویس هایی که هر فروشنده ارائه می دهد به خوبی تعریف شده اند و سرویس های دیگری از ترکیب سرویس های قبلی ایجاد می شوند.
• تبدیل وب سایتها از مجموعه ای از اطلاعات به منابع محتوا و عملیات: تبدیل وب از یک سیلوی اطلاعات به یک سکوی محاسبات.
• مدلهای تجاری بسیار ساده و سبک: که عملیات سر راستی را به خوبی انجام می دهند و به خوبی قابلیت ترکیب شدن با همتاهایشان را دارند.
• رویکرد گسترده به استاندارد سازی و بازکردن معماری و واسطهای سرویس ها:
با بهره گرفتن از توان استانداردسازی XML (مثلا استفاده از RSS در سایتهای
خبری)
• افزایش سهم مرورگر و سرویس گیرنده در عملیات: سرویس گیرنده غنی، واسط های کاربری پیشرفته تر، استفاده از تکنولوژیهایی چون آژاکس و Flash و Silverlight
• شباهت های گرافیکی: ظاهر سایت های وب دویی هم از قواعد نانوشته ای طبعیت
می کند. گرافیست ها بهترین تجربه هایشان را (Best Practices) یکجا جمع کرده
اند تا سایتهای به درد بخور تری طراحی کنند. از صفحات پیچیده و شلوغ خبری
نیست. کاربر با یک نگاه پیام اصلی صفحه را می یابد. اجزای صفحه به اندازه
ای درشت و واضح و رنگها چنان آرامش بخش اند که هیچ نوع اضطرابی در کاربر بر
نیانگیزد. فضاها تخت و یک تکه اند. منوها ساده اند. دکمه های عملیاتی و
اصلی با رنگهایی تند مشخص می شوند و در کل همه چیز برای تجربه ای مطبوع و
بی دردسر برای کاربر آماده می شود.
• سرویس های مجانی: بسیاری از سرویس ها مجانی اند، و یا لااقل در اولین قدم از کاربر پول طلب نمی کنند.