تا حالا پیش آمده است که دوستتان از شما برای مشکل کامپیوتریش کمک بخواهد – شما برای حل مشکلی دوستتان معمولا از خط تلفن و یا یاهو مسنجر استفاده می کنید!
مشکل زمانی شدید تر می شود که دوست شما حرفهای شما را به خوبی انجام ندهد و باید چند بار این حرفها را تکرار کرد و در آخر به نتیجه ای نرسید و باید حضوری مشکل او را حل کنید!
قابلیت Remote Assistance یا Help And Support ویندوز دقیقا برای همین ساخته شده است!
وقتی کسی از شما برای کامپیوترش درخواست کمک می کند ، شما به صورت مستقیم صفحه دسکتاپ او را مشاهده کنید و یا کنترل کامپیوتر او را در دست بگیرید و خودتان مشکل را از پشت میز کامپیوتر خودتان حل کنید!!
این یکی از قابلیت های جالب ویندوز XP است که از پشت سیستم خود سیستم دیگری را با استفاده از اینترنت مدیریت کنید!
برای اینکار نیازی به اینترنت پر سرعت نیست…دایال آپ جوابگوست!
[....]
-
برای شروع شما نیازمند اینترنت برای دو سیستم هستید. حتی دایال آپ.
-
شروع آموزش :
ابتدا باید به سیستم اجازه ریموت ( کنترل ) را بدهید.
برای دادن اجازه – روی My Computer خود – راست کلیک کنید و Properties کلیک کنید.
در صفحه باز شده به تب – Remote بروید.
تیک اول : Allow Remote assistance Invation to be….. را بگذارید و پنجره را OK کنید.
****
حالا به منوی Start بروید و از سمت راست منو گزینه ی Help and Support را انتخاب نمایید تا دعوتنامه را بسازید. ( این گزینه با علامت سوال مشخص شده است )
****
صفحه جدیدی که باز شد مربوط به کمک و پشتیبانی ویندوز است.
لطفا گزینه مورد نظر خود را انتخاب نمایید. ( گزینه مورد نظر ما برای ساخت دعوتنامه گزینه اول سمت راست : Invite a friend to connect to Your Computer with Remote Assistance می باشد )
گزینه مورد نظر ما :
****
پس از انتخاب گزینه مورد نظر ما به صفحه بعد رجوع داده می شویم که حاوی دو گزینه با فلش سبز است.
گزینه اول : Invite Someone To Help You – برای ساخت invite – دعوتنامه – که باید روی این گزینه کلیک کنید.
گزینه دوم : View Invation Status – که مقابل این گزینه عدد ۰ نوشته شده است . این گزینه تعداد دعوتنامه های ساخته شده ما را نمایش می دهد که می توانیم از این قسمت دعوتنامه ها را مدیریت کنیم.( توجه داشته باشد که پس از اتمام کار ریموت باید از این قسمت دعوتنامه ساخته شده را Expire منقضی یا Delete پاک کنید )
****
در صفحه بعد ، از شما می پرسد که چگونه به شما کمک شود؟! از طریق Windows Messenger و…
که ما برای ساخت دعوتنامه…باید روی گزینه آخر که با فلش سبز مشخص شده است Save Invation As a File (advanced کلیک کنید.
****
پس از انتخاب گزینه ، به صفحه انتخاب نام دعوتنامه که به صورت پیشفرض نام کاربری ویندوز شماست و مدت زمانی که دوست شما می تواند به کامپیوتر شما متصل باشد هدایت می شوید.
- در فیلد : From (the name you would like to appear on the invitation): باید نام دعوتنامه را بنویسید.
- در منوی Set the invitation to expire : باید مدت انقضاء دعوتنامه را انتخاب نمایید. به صورت پیشفرض روی یک ساعت تنظیم است ( از ۱ دقیقه تا ۹۹ روز قابل انتخاب است )
پس از تنظیم موارد بالا : روی دگمه Continue کلیک کنید.
****
در صفحه بعد ( Require the recipient to use a password ) باید رمز عبوری را انتخاب نمایید تا اگر این فایل دست کسی افتاد نتواند به صورت آزاد وارد سیستم شما شود.
- قسمت Type password: رمز عبور را تایپ کنید.
- قسمت Confirm password: رمز عبور را مجدداً وارد نمایید.
اگر خواستید دعوتنامه رمز عبور نداشته باشد تیک Require the recipient to use a password را بردارید.
پس از انجام مراحل روی دگمه Save Invation کلیک کنید.
****
محل ذخیره دعوتنامه خود را مشخص کنید و روی Save کلیک کنید.
****
پس از ذخیره شما به صفحه نخست ساخت دعوتنامه رجوع داده می شوید.
می بینید که روبه روی View Invation Status که قبلا برابر با ۰ بود – حالا عدد ۱ نوشته شده است.
حالا به محل ذخیره دعوتنامه خود بروید .
در محل ذخیره باید فایلی مانند تصویر زیر ایجاد شده باشد :
فایل موجود را برای دوست خود از طریق یاهو – ایمیل و… ارسال کنید.
****
پس از ارسال و دریافت فایل توسط دوست شما ، فایل باید توسط کمک کننده اجرا شود.
وقتی فایل اجرا شد از دوستتان رمز عبوری را که هنگام ساخت دعوتنامه وارد کردید می خواهد.
رمز عبور را به دوستتان بدهید و هر دو روی سیستم هایتان Yes را انتخاب نمایید.
- فرد کمک کننده می تواند توسط دگمه Take Control در سمت چپ صفحه نمایش دسکتاپ کنترل سیستم شما را در دست بگیرد.
برای گرفتن کنترل از دست دوستتان از کیبورد ESC را بفشارید.
-
امیدواریم مورد رضایت شما قرار گرفته باشد.
در صورت وجود هرگونه مشکل از قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.
-
منبع : آموند
. شبکه ی شما برقرار باشد :
یعنی رنج های IP برابر بوده و هیچ مشکلی برای Ping کردن نداشته باشید .
(موضوع شبکه کردن کامپیوترها در تاپیکی دیگر دنبال می شود)
۳ , ۲ . در کامپیوتر میزبان باید یوزر مخصوص Remote Desktop تعریف شده باشد :
اگر کامپیوتر میزبان را B بنامیم و کامپیوتر شما را A پس ، باید در
کامپیوتر B شما از قبل یک یوزر ساخته باشید و آن را عضو گروه Remote
Desktop کرده باشید که در پایین کاملا توضیح داده شده است .
طریقه ی ساختن یوزر و عضو کردن آن در گروه Remote Desktop Users :
ابتدا شما در کامپیوتر میزبان (B) رفته و :
بر روی My Computer راست کلیک بنمایید .
حال در منوی باز شده گزینه ی Manage را انتخاب کنید .
در پنجره ی باز شده طبق شکل بر روی علامت مثبت Local Users And Groups چپ کلیک بنمایید .
در زیر شاخه های فولدر باز شده ۲ فولدر با نامه های :
Users
Groups
مشاهده می شود .
حال بر روی فولدر Users راست کلیک بنمایید .
و در منوی باز شده گزینه ی New User… را انتخاب کنید .
در پنجره ی باز شده مطابق شکل ، مشخصات را وارد بنمایید .
* چک باکس User must change password at next logon را حتما بر دارید . ( برای راحت تر شدن کار )
سپس دکمه ی Create را بفشارید .
پس از ساختن یوزر در همان بخش ( یعنی Users ) بر روی یوزر ساخته شده راست
کلیک بنمایید و در منوی باز شده Properties را انتخاب کنید .
و در پنجره ی باز شده به سربرگ دوم یعنی Member of بروید .
و دکمه ی Add را بزنید .
در پنجره ی باز شده جمله ی Remote Desktop Users را تایپ کنید و دکمه ی OK را بفشارید و پنجره ی مشخصات یوزر را هم OK کنید .
حال یوزری را ساختیم که عضو گروه ریموت دسکتاپ است .
سپس در کامپیوتر خودتان (۱) در Run تایپ کنید Mstsc
و در پنجره ی باز شده مانند شکل IP کامپیوتر میزبان را تایپ کنید .
و دکمه ی Connect را بزنید
و سپس بازدن یوزر نیم و پسورد همان یوزر ساخته شده در کامپیوتر میزبان می توانید Log on کنید .
چند نکته ی مهم است که باید گفته شود :
* وقتی کامپیوتر میزبان ویندوز XP باشد ، اگر یوزری در کامپیوتر میزبان مشغول کار کردن باشد Log off می شود و شما Log on می شوید .
* ولی اگر کامپیوتر میزبان ویندوز سرور باشد ، تعداد زیادی( که برای هر
نوع از ویندوز سرور ها متفاوت است و متوسط ۲۴ عدد ) می توانند به صورت
همزمان ریموت دسکتاپ وصل شوند .